Jste hrdým majitelem SUV, čtyřkolky
nebo jezdíte s malou dodávkou? Potom jste si už možná položili
jednu zásadní otázku - potřebuje váš vůz speciální obutí?
Při výběru hraje roli nejen cena pneumatik, kvalita a bezpečnost,
ale také to, kde budete jezdit. Přečtěte si, na co se při nákupu
zaměřit, aby nové pneu splnily vaše očekávání.
Offroad, 4x4 a SUV pneumatiky
Pokud se svým SUV jezdíte výhradně
po silnicích a dálnicích, vystačíte si s běžnými plášti.
Pohlídat si musíte akorát hmotnostní a rychlostní indexy. Pokud
ale jezdíte v terénu nebo patříte mezi nadšence offroad, nákupu
speciálních pneu se nevyhnete. Pneu pro SUV mají zvýšenou
odolnost, vylepšené terénní vlastnosti a bývají optimalizované
pro pohon všech kol.
Pokud potřebujete vyjet do terénu,
měli byste znát také All Terain pneumatiky určené především
pro offroad. Nejčastěji bývají navržené jako All Season, tedy
univerzální celoroční pneumatiky. Na první pohled vás zaujme
specifický dezén. Díky němu si pneu poradí s jízdou na
kamenech, blátě či písku. Horší vlastnosti však mají při
jízdě na silnici pokryté sněhem či ledem.
Dodávkové pneu
Pneu pro dodávky musí vydržet
zatížení nákladem, dlouhé cesty, jízdu po silnicích, dálnicích
i ve stíženém terénu. Proto si u užitkových vozů nevystačíte
s pneumatikami pro osobní auta. Pokud ve velkém technickém průkazu
najdete za označením rozměrů pneu velké písmeno C (tzn.
Commercial), potřebujete na každý pád pneumatiky pro užitková
vozidla (Cargo pneu).
Při výběru nových plášťů vás
kromě značení rozměrů budou zajímat především hmotnostní a
rychlostní indexy. Ty vás informují o maximálním možném
zatížení na jedno kolo a o maximální rychlosti, kterou s obutými
pneumatikami můžete jet. Narozdíl od osobních pneu mají pneu pro
užitková vozidla dvě hodnoty hmotnostního indexu. První hodnota
platí pro pneu namontovanou samostatně (dvě kola na nápravě) a
vozidla s celkovou nosností do 3,5 t; druhá platí pro dvojmontáž
(čtyři kola na nápravě) a vozidla nad 3,5 t. Index hmotnosti
(nebo též zátěžový či nosnostní index) má číselnou hodnotu
od 50 do 130. Tato hodnota označuje maximální zatížení, které
pneumatika unese. Za indexem hmotnosti najdete index rychlosti
označený písmeny G-Z. Ten udává, na jakou nejvyšší možnou
rychlost je pneumatika konstruovaná.
Dojezdové Run-flat pneumatiky
Murphyho zákony jsou neúprosné.
Defekt vás obvykle zaskočí v tu nejméně vhodnou dobu. Třeba
když spěcháte do práce nebo na důležitou schůzku. Pokud máte
obuté dojezdové neboli Run-flat pneumatiky, píchlá duše vás
nerozhodí. Jsou navržené tak, abyste i s poškozenou pneu dojeli
dalších 80 kilometrů při maximální rychlosti 80 km/h. To
většinou stačí k tomu, abyste zamířili k nejbližšímu servisu
a nemuseli měnit pneu u krajnice. Má to ale jeden háček.
Dojezdové pneu fungují pouze v kombinaci s aktivním systémem
hlídání tlaku v pneumatikách. Pokud o jejich pořízení
uvažujete, ověřte si, že je systém součástí výbavy vašeho
vozu. Jinak byste defekt ani nezaznamenali.
Run-flat pneumatiky oceníte také při
jízdě v terénu. Mají odlišnou konstrukci se zesílenou bočnicí.
Například výrobce Nokian používá odolná amidová vlákna, díky
kterým pneumatika zvládne jízdu v extrémních podmínkách. Tuto
technologii používá u vybraných zimních, letních a celoročních
SUV modelů.
Dojezdové pneumatiky poznáte podle
odlišného značení. Každý výrobce používá specifické
zkratky, například:
Michelin
- ZP
Pirelli -
RFT
Bridgestone
- RFT
Continental
- SSR, CSR
Goodyear
- ROF
Dunlop -
DSST
Používáme cookies, abychom zajistili správné fungování a bezpečnost našich stránek. Tím vám můžeme zajistit tu nejlepší zkušenost při jejich návštěvě.
Pokročilá nastavení
Zde můžete upravit své preference ohledně cookies. Následující kategorie můžete povolit či zakázat a svůj výběr uložit.
Bez nezbytných cookies se neobejde správné a bezpečné fungování našich stránek a registrační proces na nich.
Funkční cookies ukládají vaše preference a uzpůsobí podle nich naše stránky.
Výkonnostní cookies monitorují výkon našich stránek.
Díky marketingovým cookies můžeme měřit a analyzovat výkon našeho webu.